Testresultat.

 




Igår ringde min diabetesläkare som ska vara min behandlande läkare under hela graviditeten. Testresultatet från blodproverna jag lämnade i veckan visade att jag hade ett TSH-värde på 2,2-2,5. Det i sig är rätt okej värden för en vanlig person. Men för en gravid person är det något lågt och inte tillräckligt för att barnet ska få i sig hormonet. I dagsläget när Tussen själv inte tillverkar hormonet på egen hand, utan lever på det jag har, är det då viktigt att man äter den medicin som är för låga THS-värden. Jag fick 50 mg Levaxin utskrivet och ska ta en tablett om dagen, om ett par veckor gör man ett nytt blodprov för att se att THS-värdet höjs. När barnet är fött ska jag sluta ta tabletterna.

Är ju inte speciellt sugen på att äta läkemedel under graviditeten, tar ju aldrig ens en alvedon. Men både läkaren och många jag känner säger att det är ofarligt just för att det är ett hormon som finns naturligt i kroppen, bara lite mindre just nu för min tuss.
Här kan man läsa om Graviditet och ämnesomsättningshormoner

Har ni några erfarenheter av Levaxin, innan och under graviditet?

Berätta allt ni kan och vet, snälla?


Kommentarer
Postat av: annelie

Oh va skönt att du skrev nu ;) blev lite orolig, ha det gott

2010-12-17 @ 23:41:39
Postat av: Rebecca

jag äter levaxin regelbundet, har gjort sen jag var 17 (i drygt 7 år alltså), under min graviditet fick jag höja dosen till det dubbla (100mg), alla intygade att det var helt ofarligt, och allt gick ju bra! :)

nu idag är jag tillbaka på min vanliga dos (50mg).



det kommer gå bra! massa kramar

2010-12-18 @ 08:05:56
Postat av: Blue Velvet

Levaxin är ju inget som är farligt. Käkar det själv eftersom jag inte producerar egna hormoner.

Jag är inne på min ruvdag 3 och har fortfraande ont i magen, sen spänner och det känns som att jag är kissnödig hela tiden. Är detta något du känner igen? Lite jobbigt med låst blogg ibland när man inte kan fråga öppet.

2010-12-18 @ 19:10:57
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Blue Velvet

Det är inga tecken jag försöker hitta eller leta efter. Är mest orolig över om man ska söka hjälp. han läst att några får åka in och ligga med dropp nämligen.

2010-12-18 @ 21:12:27
URL: http://bluevelvet.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0