Gällande IVF via vårdgarantin, huvudsakligen USÖ.

Detta inlägg gäller er som ska göra IVF utomläns och då framförallt vid Örebros universitetssjukhus.



Utlägg så som tågresor, bussresor, benisnpengar osv- dessa kvitton sparar ni såklart! När resan är gjord (och ni gärna plussat, så du vet att du inte kommer åka dit om en månad eller två igen) kan du skicka in kvitton till färdtjänst/sjukreseenheten.

Jag vill dock uppmärksamma er om att de inte ersätter den hotellnatt man gör (om man nu gör en), då de menar att man kan ta ett tidigt tiiiidigt tåg från Stockholm och hinna precis i tid.
Vi gjorde vår IVF i november mitt i snöyran och det var inställda tåg till höger och vänster. DET FANNS INTE EN CHANS I VÄRLDEN, ATT JAG SKULLE TA DEN RISKEN ATT MISSA MITT ÄGGPLOCK FÖR ATT OPÅLITLIGA SJ INTE DYKER UPP MED TÅG I TID.

Så vi tog in på ett billigt vandrarhem (som vi faktiskt är jättenöjda med, smidigt och enkelt. Ta med egna lakan!) precis i närheten av sjukhuset. Vi skulle vara på USÖ kl. 7.30 och eftersom jag tagit ägglossnigssprutan hade jag ingen lust att vara sen (läs: 30 ägg som lossar och hela IVF'en är åt helvete). Så vi bodde på vandrarhem för 600kr och det vill alltså INTE färstjänst/sjukhusenheten ersätta, då de menar att man ska hinna med morgontåget (som inte ens gick när jag skulle boka biljett, men men, jaja).

När jag sa detta till kärringen i telefon menade hon att OM man ska få ersättning för hotellvistelsen ska man ha fått en godkännande INNAN man bokar och åker dit, så man vet att man får pengar tillbaka. Hur som helst, ni som orkar, ring gärna och fråga om ni inte kan få betalt för ert hotell. Vi gjorde inte det (för vi inte visste) och fick då betala notan utan ersättning, men vad fan gör det? :) Vi ska ju få en bebis!

Men alla kvitton för sjukhusbesök (både uttag av ägg och sen insättning av embryo), kvitton för resan (tåg, buss eller bensin) skickar man in till:

Färdtjänst/sjukreseenheten
Box 30103
104 24 Stockholm

Glöm för bövelen inte att skriva vem du är som skickar in kvittona. Personnummer för dig och din man samt till vilket konto pengarna ska skickas in på.

Om du är smart ringer du Färdtjänst/ Sjukhusenheten innan och dubbelkollar all info. 08-7208080




Står du i IVF-kö i Stockholm? Ring och kräv vårdgaranti och du har garanterat börjat din IVF behandling inom 90 dagar, dock i ett annat län. Men vad spelar det för roll? Vem vill vänta 1,5år i Sthlmskön?

Vårdkansliet, Stockholms läns landsting, har telefon 08-123 134 00. De har telefontid måndag till fredag klockan 7.30-14.00.

Kommentarer
Postat av: Åren går

Jättebra inlägg!

Vi bodde på Ibis hotell för 640:-/natt. Ligger en bit från sjukhuset, men vi åkte bil. Pratade också med en kärring som hävdade att vi kunde åka med det tidigaste tåget. Suck. Men jag orkar inte tjafsa. Får vi ersättning för resan då är jag nöjd. Vi har båda frikort sen innan så inga utlägg för det i alla fall.

2011-02-21 @ 23:36:01
URL: http://Arengar.wordpress.com
Postat av: Mats

Jättebra tips, tack!

2011-07-08 @ 10:20:36
Postat av: Mats

Jättebra tips, tack!

2011-07-08 @ 10:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0