Doktorn sa...

Igår när jag var på diabetesronden pratade vi mycket om min viktuppgång.
Diabetesläkare har en förmåga att stirra sig blind på att blodsockervärdena ska vara perfekta, så viktuppgång eller andra besvär/problem en patient kan ha/få kommer helt i andra hand.

Men efter att ha pratat om detta så sa läkaren att om jag ville så fick jag pröva att äta en mer kolhydratsfattig diet, han har flera gravida patienter som gör det och han tycker inte att det är fel. Däremot måste jag ha tät kontakt med honom nu så han kan se att blodsockret fortfarande kommer vara fint och stabilt för bebisens skull. Och det kan jag lova att det kommer vara... alla dessa kolhydrater jag trycker i mig som om det inte var nått stopp i mig är INTE bra. Varken för vikt, kropp eller bebis. Och att börja äta låg-kolhydratskost har INGET med att banta att göra, utan för att hindra ännu mer viktuppgång. Så sluta tyck, om du nu börjat.


Så min nya diet är tänkt att se ut ungefär såhär:

Frukost:
2 stekta ägg
50g bacon
1/2 tomat
Dryck: 1 kopp kaffe/te

Lunch:
Sallad med räkor, avocado och ägg
+ extra dressing
eller
Quinoa och grönsaker blandat med halloumiost och en god skinka
Dryck: vatten

Middag:
Fisk eller köttbit med broccoli, blomkål och zuccini
+ kall sås
eller
Korv, kött eller fiskgryta med spenatsallad blandat med några bönor
Dryck: vatten


Vid behov av mellanmål, kan jag välja mellan detta:

- en näve nötter (mandlar, pecan, valnötter och pistage exempelvis)
- fet naturell yoghurt med ett par hallon
- några skivor ungersk picksalami
- 1 kopp kaffe eller te med grädde
- 1 avocado med flingsalt
- 1 kokt ägg med en skagen-klick
- ett par skivor kallskuret och paprikastavar



Det jag alltså uteslutit är pasta, ris, potatis och bröd. Men även andra farliga sockerkällor som söt yoghurt, kakor, frukt, juice, läsk, glass osv... Inget av de produkter jag äter har mer än 5g kohydrat per 100g (allt står i näringsinnehållet, så vänd på förpackningarna och läs).
Jag har däremot lagt till quinoa och bönor vilket har högt kolhydratsinnehåll, men tanken är jag bara ska äta max 1/2 dl av det och bara 1 gång om dagen. Nu kommer jag behöva sänka mina insulindoser, vilket är jättebra. Ju mindre insulin jag måste tillsätta desto mindre kommer jag gå upp i vilkt. Tänk på det du, du som inte vet hur mycket insulin din kropp tillverkar åt alla kolhydrater du äter.


Kommentarer
Postat av: mamma-wannabe

kanon :)

Jag hakar på med min egen variant - men mellanmålen snor jag rakt av!



Har inte diabetes, men är otroligt påverkad av mitt blodsocker, (även som ogravid, och nu "har jag helt plötsligt en orsak att skåp-äta") och det blir ofta dumma kolhydrat-rika lösningar när det slår till...



Har du några favoritrecept blir jag glad om du vill dela med dig.



Kram

2011-05-10 @ 14:27:14
URL: http://familjecirkus.blogg.se/
Postat av: BlueVelvet

Mums.. lät ju riktigt gott!

2011-05-10 @ 15:33:13
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: BlueVelvet

Mums.. lät ju riktigt gott!

2011-05-10 @ 15:33:14
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Noelia

Får jag tycka något?

Jag tycker du gör HELT rätt. Lycka till!

2011-05-13 @ 15:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0