Önskan vid förlossning

här är ett par punkter som fördes in i min journal inför förlossning.

- mitt kontrollbehov
jag vill veta allt som försegår, alla prover, resultat, tester och beslut som tas ska man involvera mig och A i. Jag vill veta allt, med betoning på allt och alla beslut ska tas i samråd med och genom mig och A. hepp hepp!

- smärtlindring
är öppen för olika typer av smärtlindring men vill se om jag klarar mig med endast lustgas. det är dock viktigt att jag blir informerad när EDA (epiduralbedövning) går att få och när jag har sista chansen att ta den.

- min partner
jag vill att man inkluderar och informerar min partner om vad som sker, jag vill att han ska förstå att han är viktig i sammanhanget. jag vill att man frågar honom hur han mår och även om de kan byta av honom en stund ifall han behöver ta luft. jag vill dock aldrig bli lämnad ensam utan att man kollat att det är okej med mig först.

- kejsarsnitt
jag är negativt inställd till kejsarsnitt och vill att detta endast görs om det är absolut enda utvägen. jag vill bli väl informerad innan detta sker (om det går) och har en oroskänsla över att bli separerad från barnet på uppvaket.

- när barnet är fött
jag vill få upp barnet på bröstet så fort det går. jag vill få amningsstöd och vill att barnet inte matas med ersättning om det inte är absolut nödvändigt (bebisar till diabetesmammor har en tendens att få lågt blodsocker direkt efter födseln och kan ibland behöva få i sig lite mjölk med kopp första tiden, min förhoppning är alltså att bröstet ska räcka och vill inte hälla i bebisen syntetisk mjölk).


Kommentarer
Postat av: Orättvisan.

Haha! Jag skulle kunna ta den här listan och kopiera rakt av! Mycket bra önskemål! :)



Vet du? Du är mamma om mindre än en vecka! WOW! (Jag rös när jag skrev det!)



Kramar! Och stort Lycka till om vi inte hörs innan måndag! WOW! Igen.

2011-07-20 @ 09:39:16
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Säger samma sak! Det påminner så mycket om vad jag också skrev i min förlossningsplan och vad jag och min barnmorska skrev ihop som sammanfattning som finns i min journal.

Jag antar att vi är många som har ganska liknande tankar kring detta med förlossningen.



Kramar

2011-07-20 @ 19:18:06
URL: http://trohoppochkerlighet.blogspot.com
Postat av: Lillannie

copy+paste :) nästan så man snor den här listan ;)

2011-07-22 @ 20:40:15
URL: http://lillannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0