Fastställa faderskap del 2

Nu har jag pratat med familjrättssekreteraren stadsdelsförvaltningen.


När ett barn föds i Sverige görs en anmälan till skatteverket och denna anmälan (dvs bebisens personnummer) hamnar sen på stadsdelsförvaltningen där du bor (är skriven). Stadsdelsförvaltningen skickar ut en kallelse till mamman och ber henne och den andra föräldern att komma till stadsdelskontoret för att:

1. skriva under ett papper på att den andra föräldern är föräldern utan rimliga tvivel.
2. mamman och den andra föräldern godkänner att pappan/föräldern får vara med och dela vårdnaden på barnet.



Jag frågade: Kommer ni ställa förnedrande frågor om "vi haft samlag runt tiden kring befruktning", "om min man misstänker om jag legat med någon annan under tiden kring befruktning" eller något annat förlegat och idiotiskt? (jo, folk får såna frågor på socialkontoret kan jag meddela er om).

Men svaret var nej på alla frågor, iallafall på det här socialkontoret. Det handlar endast om "är han föräldern utan rimliga tvivel" sa hon i telefon. Att labb-personalen skulle gjort fel när de mixade ägg och spermier på USÖ är alltså inget rimligt tvivel. Man skriver under, godkänner delad vårdnad och sen går man och köper glass för att fira det hela. Hej hopp!


Om man känner sig orolig (läs: Jag!) så kan man komma in någon månad innan födseln och skriva på papper och sen när bebisen fötts och skatteverket givit den ett personnummer som stadsdelskontoret fått reda på skriver man under en sista gång och allt är klart. Men de flesta orkar inte hålla på och springa på det där kontoret mer än en gång, så de skriver på allt när personnumret är klart.

Däremot:
Om Du (gud förbjude!) skulle dö under förlossningen, finns det ingen laglig förälder till barnet. Din kille skulle så småningom bli laglig förälder till barnet när alla papper kommit i ordning (skatteverket givit bebisen personnummer så det finns en person att ge en förälder till), då blir din kille den enda föräldern. I vissa fall KAN (rent juridiskt, dock osannolikt då din kille faktiskt bevisligen är pappan) vårdnaden gå till Dina föräldrar fram tills hela processen är klar. Det tycker jag känns lite obehagligt. Men 99% av alla barn som föds går igenom den här processen med att man skriver papper efteråt, så det ska inte vara ett problem.



Jag vet inte riktigt hur jag tänker göra. Det får nästan vara upp till A, hur han känner inför det hela. Om han vill att pappren fixas i den utsträckning det går innan Atlas kommer gör vi det. Tycker han att det inte behövs så gör vi det efteråt. Jag är ju juridiskt förälder från början, så allt handlar om vilket sätt han känner sig mest bekväm med.

Kommentarer
Postat av: Marie

Faan vad det rycker i testing-nerven!



Hur satan ska jag palla detta till den 9e maj!?



Gått en skön promenad längs med vattnet här, det är det som är det bästa med platsen där jag bor, älskaaaart :D

2011-04-27 @ 21:03:55
Postat av: BlueVelvet

Sv; Dressen är så fin!!! Tycker helt klart du ska köpa!!!!

2011-04-28 @ 12:25:20
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: BlueVelvet

Gäller desamma om man är gift?

2011-04-28 @ 12:26:59
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: BlueVelvet

Sv; Gud vad skönt och slippa det då!

2011-04-28 @ 12:43:49
URL: http://bluevelvet.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0