Backstabbed.




Jag har en lägenhet som jag inte sagt upp (en liten etta i stan). I början när jag och A flyttade ihop tänkte jag hyra ut den i andra hand "ifall" jag skulle behöva flytta tillbaka. Jag ville inte hyra ut den till vem som helst, så jag frågade min bästakompis om hon ville hyra den av mig, då hon precis blivit utan bostad och jag så klart litade på henne. Vi kom överens att hon flyttade in med tre månaders uppsägningstid (då det är det som står på mitt kontrakt med hyresvärden, dock bestämmde vi det bara muntligt), jag fixade med tv, el och möbler (min gamla) så hon hade allt hon behövde.


När jag blev gravid och den första osäkra perioden av graviditeten passerat, talade jag om för henne att "nu när jag är gravid och jag och A ska köpa en 3:a kommer jag vilja skriva mig på den nya adressen, för det är till fördel för både förskoleval och kallelser till BVC osv för barnet + att jag vill vara skriven på samma adress som A och barnet". Så jag sa att "därför vill JAG inte behålla lägenheten längre, men jag förstår att det är skitsvårt att hitta en egen lägenhet i Sthlm, så bo kvar så länge du kan och vill, men när jag flyttar till 3:an kommer adressen jag är skriven på att ändras". Hon förstår och tycker det är superschysst och är jättetacksam och säger att hon ändå ska försöka hitta en egen lägenhet genom bostadsförmedlingen.



Idag får jag ett sms där hon bara skriver: Jag har fått en ny lägenhet från och med 1 juli.

Jag svarar nått i stil med: Åh gud vad roligt, grattis som fan! När är det tänkt att du flyttar? (Jag utgår ju ifrån att hon som jag håller sitt avtal om att det är tre månaders uppsägningstid)

Hon svarar bara: Jag flyttar ut 1 juli.

Jag tänker att sms'a om sånna här saker är upplagt för missförstånd, så jag ringer upp direkt.
Jag frågar hur hon tänkt göra då det bara är 1 månad kvar till 1 juli, på dagen, och vi hade ju sagt att det var tre månaders uppsägning. Hon svarar bara att "det inte är hennes problem att lägenheten har tre månaders uppsägning och att hon inte tänker betala någon mer hyra och att hon har inte någon skyldighet eller står till svars för något muntligtavtal".

Jag blir helt chockad. Jag fattar ingenting. Varför svarar man någon så? Vad har hänt? Vem är denna människa jag pratar med?

Jag säger att jag så klart inte kan TVINGA henne att betala, men att jag tycker att det är taskigt att bara lämna mig i sticket med flera månadshyror och andra räkningar (tv m.m) och att hon dessutom verkar väl förberedd för den här diskussionen (vilket jag hör i hennes argument) att det inte kan ha kommit som någon nyhet för henne att hon varit aktuell för den här lägenheten länge. Men hon hävdar prompt att hon "skiter faktiskt i hur det blir med lägenheten för hon flyttar 1 juli".


Jag biter mig i tungan tiotusen gånger för att inte fucka ur på henne, åka över till MIN lägenhet och kasta ut slynan på gatan... utan säger bara "1 juli vid lunch ska lägenheten vara utflyttad. vad tråkigt att du gör så här, hejdå".


Jag la på och då kom tårarna. Jag grinade massor. Jag kände mig så jävla pissad på. Jag skulle sagt upp lägenheten tidigt i våras och skitit i henne... men jag gjorde inte det, för hon var min vän... Fy fan vilken jävla människa!


Nu vet jag inte hur jag ska klara av flytt och flyttstäd med en bebis i magen som kan komma när som jävla helst i juli och foglossning och fan vet vad... Jag är helt knäckt... Men allra mest för att nån jag ställt upp för i så många år- genom en sju helvetes massa saker (det är en lång resa vi har bakom oss), som funnits där för mig och stöttat mig genom regn och rusk- tycker att man bara skiter i det man kommit överens om för ca 8000kr...

Jävla skitdag. Det här tar alldeles för mycket energi av mig, jag som behöver spara... Totaldepp :(

Kommentarer
Postat av: M-A

Hej vännen!

Det var verkligen tråkigt att höra. Undrar varför hon har gjort det på det här sättet?

Hang in there gumman! Jag hoppas hon kommer till sina fulla sinnes bruk och vad snäll DU är som låter henne få bo kvar.



Jag hoppas allt ordnar sig!



Jag vill också passa på att gratta till lilla ELVIE! how exciting!! Åhh jag är så glad för er skull.

Tänker på dig!!



(jag hade slängt ut henne på en gång..om nu muntlighetsavtalet inte gäller så borde det ju gälla both ways..?)

2011-06-01 @ 00:37:24
URL: http://queenma.blogg.se/
Postat av: BlueVelvet

Jag blir arg bara jag läser. Snällt av dig att låta henne få bo kvar. Själv hade jag slängt ut henne på gatan, eller dealat med att ni båda skulle betala halva hyran var.

Usch vilken vän!!!!

Kram på dig gumman och tack för din uppmuntran i min blogg för gårdagens bravader här hos mig.

2011-06-01 @ 13:34:27
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: akna

Men usch! Det där är ingen vän, och vad svinigt gjort!!Förstår att du blir ledsen.

stora kramar

2011-06-02 @ 09:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0