Till dig som precis har eller snart ska.

Blomma just till dig såklart!



Jag vet att ni är många där ute som precis har eller snart ska gå igenom en IVF. Vissa av er känner inte efter så mycket utan bara koncentrerar er på att få det hela gjort så det där plusset kan dyka upp. Andra känner precis hela registret av känslor passera genom kroppen flera gånger om dagen och är allt från nervösa till förväntansfulla till skräckslagna. Och för många av er pendlar det mellan mörk svart oro till soliga fluffiga drömmar om att det ska gå vägen. Vem du än är och vart du än befinner dig, vill jag säga:

DU är så jävla stark som äntligen lyckats ta dig hit. Fatta vad långt du har tagit dig från alla de månader då du inte fick hjälp, ni försökte och försökte där hemma och undrade vad som var fel på er när det aldrig gick.

DU är så jävla stark, för mest troligt är du den som är mest drivande i hela den här processen, även om din man finns där genom allt, så är det ändå dina steg som går först för att saker och ting ska ske. Det är DU och din kropp som påverkas och utsätts för alla hormoner och det är i dig det stora IVF-ingreppet sker.


Den värsta oron är ändå den som ropar djup inne i huvet på dig "tänk om det Aldrig går". Den har vi alla kvinnor haft... Du kan inte göra så mycket åt den lilla dumma rösten som ropar, den finns där... och kanske är det en bra sak ändå. Den håller dina fötter på jorden, den håller dig ödmjuk. Men låt den inte ta över, vägra acceptera ett "det går inte". DET GÅR VISST! DET MÅSTE GÅ!


Och den dag det går, sprid dina erfarenheter och det du lärt dig på vägen vidare till andra som står där du en gång var.




Jag var en gång den som stod där du nu står, och tycker nog fortfarande att jag fortfarande är en IVF-tjej med alla de där känslorna.

Denna "lilla" händelse är det största jag gått igenom (inte värsta, inte bästa utan den största). Just för att för min del var det så psykiskt påfrestande men samtidigt så viktigt, för jag kunde bara inte acceptera att det fanns en risk att jag aldrig skulle få barn. Och denna händelse blev faktiskt livsavgörande och kvalitetshöjande för min och min mans framtid. Det påverkade min relation till min man och stora slitningar på förhållandet blev det. Samtidigt är det idag förenat i så mycket glädje och förväntan. Vi tänker på Atlas och pratar med och om honom varje dag. ♥




Kommentarer
Postat av: lillannie

vi åker imorgon o övernattar i örebro , skänk oss en tanke på onsdag :) och fredag!:) tack för blommorna sätta i vatten o ställa på finaste stället i hemmet

2011-02-28 @ 21:45:21
URL: http://lillannie.blogg.se/
Postat av: Marie

Känner för o ge upp så less på allt när inget händer men är bara o gnata på.. Hade vart skönt med en solresa nu men kassan räcker inte tyvärr. Så mycket annat jobbigt i livet också som gör allt extra tungt. Deppdag japp..

2011-03-01 @ 12:57:10
Postat av: Orättvisan.

Tack! Det var fint skrivet! <3

2011-03-20 @ 18:58:11
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: M

Så fint skrivet av dig!!

2011-06-15 @ 16:11:40
URL: http://myhartfordhome.blogspot.com/
Postat av: Luiza

Tack för din enormt fina text, den värmer verkligen =)! Ibland har man bara lust att slänga in handduken och aldrig mer se tillbaka eller tänka på det man går igenom, men hoppet finns där...även om det är låååångt in...



Ha en fin kväll.

Kramar/

Luiza

Postat av: Fröken solstråle

Tack så mycket för de orden!!!! Ikväll ska jag känna mig lite extra stark;)



kram!

2011-06-15 @ 17:32:42
URL: http://www.solensstralar.blogspot.com
Postat av: ruht.

Oj vad jag sitter och tjurar av det här inlägget..

Tack för dom orden, pepptalk som fasen.

2011-06-15 @ 18:43:03
URL: http://labbstorken.blogspot.com/
Postat av: Tjenchila

Jätte fint skrivet :)

2011-06-15 @ 19:31:48
URL: http://petj.blogg.se/
Postat av: Icka

åh så bra skrivet, tack för det inlägget!

kram

2011-06-15 @ 20:59:26
URL: http://ickans.blogg.se/
Postat av: emanuel o helen

Hej ,finns inga ord som kan besriva de jag känner. tänker då jag läser erat liv. resa.



vi är ett par som nyss ska börja våran ivf eller den började för 2 år sedan med utredingar. o hormon tableter o så men 14/12 ska vi till malmö för paient besök..



vill gärna följa eran blogg men får ej till. har ni msn .fac vore härlgit ha kontakt där

2011-11-15 @ 03:38:22
URL: http://spegelbilder.blogspot.com/
Postat av: Sofia och daniel

Fick tårar i ögonen när jag läste detta inlägg. Älskar verkligen att läsa din blogg. Den är så inspererande och full med hopp. Jag och min sambo ska snart påbörja första försöket och är otroligt nervösa men hoppas på att det går vägen :-)

2013-06-11 @ 03:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0