Barnrummet



 

 



Den här tapeten vill jag ha!





jag anser att barnrum måste vara inspirerande till lek, skapande, rörelse och även möjlighet att kunna sitta ner och läsa. Det ska dessutom fylla praktiska lösningar som att sova och förvara saker. Jag har läst så många poäng på universitetet om hur miljön påverkar barnet och dess utveckling. Det ska bli en riktigt utmaning att få till det perfekta barnrummet :)

Jag tycker inte barnrum ska inredas i "typiska" tjej och killinriktningar. Det betyder inte att man inte skulle kunna se vem som bor i rummet, men "kön-inriktningen" är inte det viktigaste. Just stimulerande lek, skapande, rörelse och läsning tycker jag borde vara varje förälders prioritering och inte "det måste vara blått för att det är en kille". Vad vill du som förälder att ditt barn ska utvecklas till och bli?

Ditt val av filmer, böcker, ordval, samtalsämnen, tonläge, rutiner, struktur osv påverkar barnet i allra högsta grad. Vad det finns för leksaker, litteratur och barnets möjlighet att få använda dessa saker sänder ut både förväntningar och föreställningar samt ger möjligheter till en viktig utveckling.





Kommentarer
Postat av: Helen

Jag är genuspedagog på min förskola! Älskar att läsa sånt här! :) You made my day!

2011-04-14 @ 09:13:52
URL: http://ivf.klementin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0