där kom den.


hela 20 dagar efter otrivellen kom mensen. på nått sätt är det sorgligt, sorgligt att vi inte kommer kunna få ett barn på det sättet man tänker att man ska få barn. genom att älska med sin man. istället kommer barnet börja sitt liv i en glasskål på ett laboratorie i Örebro för att sen föras tillbaka i mig och själv hitta en mysig plats att växa till sig på. men livet blir inte alltid som man tänkt sig och det är ett faktum man får omfamna och acceptera, inte minst för sin egen skull.

kring den 25:e oktober alltså vecka 43 ska jag börja behandlingen för IVF och äggplock + ICSI beräknas kring vecka 46.





ICSI-behandlingen är egentligen en IVF-procedur förutom att en extra handling utförs i laboratorium. Skillnaden ligger nämligen i det sätt som spermierna och ägget förs samman. Vid en IVF-behandling placeras många (minst några tiotal tusen) friska och rörliga spermier i en skål med ägget med förhoppningen om att en spermie med egen kraft tränger in i ägget. Vid ICSI förs en utvald spermie direkt in i ägget. Trots att spermien förts in i ägget på konstgjord väg är möjligheterna till befruktning goda vid ICSI. Resultaten av ICSI är goda, det vill säga att procenttalet befruktade ägg och graviditetsprocenttalet är lika höga som vid en “vanlig” IVF-behandling.

 

Källa


Kommentarer
Postat av: Marie

Hej, skrivit här tidigare. Ringde till vårdgarantin och allt gick bra. Hur länge har du stått i kö hos Huddinge innan och hur lång tid tog det efter att du ringt vårdgarantin tills örebro hörde av sig?

2010-10-08 @ 18:37:48
Postat av: Marie

Adda mig på msn om du vill, har flera frågor som jag gärna vill höra med dig .. samma som e-postadressen :)

2010-10-08 @ 18:48:56
Postat av: Hon

Hej!

tack för ditt inlägg.



jag hade stått i kön till Huddinge sen april 2010 och ringde vårdgarantin nu i slutet på september 2010. Så ca 5-6månader.

Det hade nog tagit 2-3 veckor innan Örebro hade hört av sig, men jag ringde 5 dagar efter att jag ringt och anmält mig på vårdgarantin för att se hur det gick med mitt ärende. Då sa de att allt var skickat till Örebro och att Örebro skulle kontakta mig. Men jag hade en massa frågor och var "jobbig" så de (Vårdgarantin) gav mig ett nr till en ansvarig på Örebro som jag ringde och frågade en massa frågor. Jag mailade själv över mina journaler några dagar senare till Örebro och de tog ställning till behandling och Puregondoser utan att ens ha träffat mig (då allt stod i journalen) så nu ska ja börja spruta så fort min man kommer hem fr jobbresor. Eftersom jag varit PÅ och inte suttit och väntat på att bli kallad har allt löst sig väldigt snabbt och smidigt för mig.



Lycka till och hör gärna av dig igen och berätta hur det går. Kram.

2010-10-08 @ 22:44:22
URL: http://ivfresa.blogg.se/
Postat av: Maarit

Gud, så spännande! Håller tummarna för er.

Jag och min man "ligger efter" er med 2 veckor. Vi har prel. planerat äggplock och ICSI v. 48. Jag börjar spraya imorgon...

2010-10-28 @ 20:04:17
URL: http://www.mettemaarit.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0