varför händer detta mig?

USÖ-läkaren ringde mig nu.


Eftersom det visade sig att jag hade ett 20mm ägg och resten under 12mm gav hon följande förslag:

Läkarens förslag:

Förslag 1.
Ta otrivelle ikväll och ha sex i helgen och hoppas på att du blir gravid. När du får mens om två veckor vecka 48 (om du inte blivit med barn alltså) så börjar vi med en högre dos Puregon 150ie. Förhoppningsvis om mensen inte blir föööör sen hinner vi göra äggplock innan julstängningen vecka 50.


Nackdelar: det har inte funkat 3ggr innan med att försöka hemma eftersom A's spermier inte verkar hitta mina ägg. Hinner kanske inte med IVF innan jul, och det känns som en oacceptabel lösning.

Fördelar: att pröva-hemma-metoden kan gå vägen (yeah right, har inte funkat 3ggr innan så varför nu?) och att man kan få börja om med rätt dos nästa omgång (ja, fast risken är att nästa omgång inte blir förens efter jul och mensen håller på och dummar sig).
Det är detta förslag som läkaren först rekommenderade, innan jag började härja om att man kanske kunde göra som förslag 2 & 3.



Mina förslag:

Förslag 2.
Fortsätt med puregon och orgalutransprutan över helgen och gör VUL igen på måndag och hoppas på att alla dem där små vuxit till sig. Då kan jag få komma på äggplock nästa vecka.

Nackdel: När ett ägg ligger i framkant i stl och de andra är mindre säger läkaren att chansen är mindre att IVF'en blir riktigt bra. Risk finns att äggen är så pass dåliga pga att puregonstimuleringen inte varit perfekt att man inte får bra resultat vid äggplock och odling.

Fördel:
det KAN gå vägen, precis som planerat.


Förslag 3.
Förtsätt med puregon och orgalutransprutan över helgen och gör VUL igen på måndag, men om äggen inte vuxit så ta otrivelle då.

Fördel: ha sex hemma och hoppas.

Nackdel:
kan missa chansen att få göra IVF innan julstängningen pga detta. kan vara så att man måste vabryta behandlingen helt.







Vad ska jag göra?


Jag bad henne ringa upp efter att jag

diskuterat det hela med A.


Kommentarer
Postat av: lillannie

mina ägg växte flera mm på tre dagar. men jag skulle kanske tagit tvåan ändå....?

2010-11-12 @ 19:52:47
URL: http://lillannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0