LCHF på tre minuter



Varför fungerar det
?

Det här handlar inte om kalorier in och ut. Kalorier är ett mått på energi och fungerar kanske bäst om man ska elda med dem, men människokroppen är så oerhört mer komplicerad att en massa annat spelar in. T ex hormoner. Det viktigaste hormonet för vikten är insulinet. Detta hormon styr över kroppens hantering av födoämnen som socker och fett. Höga nivåer får fettcellerna att suga upp näringsämnen ur blodet och lagra dem som fett. Dessutom “låser” hormonet fast innehållet i fettceller - de vägrar helt enkelt att släppa ifrån sig sitt innehåll så länge halterna av hormonet är högt i blodet.

Det har visats att feta personer vanligen har höga nivåer i blodet av insulin, till skillnad från smala personer som normalt har låga nivåer. Stora mängder av insulin i blodet leder i längden till viktuppgång i form av fett. Tillräckligt låga halter har motsatt effekt, och ger viktnedgång. Fettcellerna kommer då långsamt att frisätta sitt innehåll till blodet, och inte vilja ta upp näring, vilket leder till att de krymper med tiden. Denna frisättning leder till rikligt
med näring för kroppen, och man har därför lättare att hålla sig mätt längre.

Man kan själv påverka mängden av insulin i kroppen relativt enkelt genom den mat man äter. Ett högt innehåll av socker eller andra kolhydrater i det man äter ger en snabb stegring av insulin i blodet. Fett och protein ger normalt långt ifrån samma stimulering av insulinproduktionen. Detta är sannolikt orsaken till varför en kost tillräckligt låg på kolhydrater hos överviktiga normalt ger viktnedgång. (källa)


LCHF = Low Carb High Fat = Lite kolhydrater, mera fett

Då kan jag lägga till här att som diabetiker (behandlas med insulinsprutor 4ggr om dagen) så har jag sänkt mina doser.

Med "vanlig" kost:
6ie
till frukost
12ie
till lunch
16-20ie
till middag
23ie
nattinsulin
(hade ofta lågt blodsocker mellan måltiderna och var tvungen att äta extra flera gånger om dagen)


Idag med LCHF:
4ie
till frukost
4ie
till lunch
4ie
till middag
6ie
nattinsulin
(äter inga mellanmål har aldrig lågt blodsocker och om jag tränar mkt en dag kan jag ta endast 1ie till varje måltid)

Om jag måste sänka mina doser så här mycket, kan du då haja hur bra det skulle vara för just DITT blodsocker, du som är frisk och har en kropp som pumpar ut insulin utefter vad du stoppar i dig. Stoppa endast i dig LCHF och din kropp kommer inte pumpa ut lika mycket insulin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0