Om min diabetes.

Idag hos diabetesläkaren gick allt superbra. Mina värden var så jävla perfekta att sköterskan såg helt förvånad ut och trodde det var fel på maskinen som skulle mäta mitt "medelblodsockervärde" de senaste 4-6 veckorna. Men det var inget fel. Allt är perfekt! Mitt Hba1c låg på 4,7 och det är riktigt bra. Det är ungefär samma värde Du som är frisk skulle ha. Gud vad skönt! (Här kan du läsa mer on Hba1c) Mitt blodtryck låg på 130/70 vilket också var bra.


Jag har haft diabetes sen jag var 18 år, det vill säga i över 10 år. De första 8 åren fungerade inte behandlingen för mig, jag åt "normal" mat med kolhydrater och lite godis ibland men gick upp 20kg på ett år. Hba1c låg på över 13 och jag tog säkert 20ie insulin/ måltid. Idag tar jag max 4 ie/måltid. Det var en fruktansvärd tid och jag mådde så dåligt av att gå upp i vikt (såklart) och att blodsockret svängde så mycket.

Sen min Lchf-livsstil har allt förändrats och jag mår ju skitbra, har "friska" blodsockervärden, är aldrig ens förkyld och nu även gravid. Och det bästa av allt (förrutom att jag är frisk och gravid) är att man får äta såååå mycket god mat och äta sig mätt!


Så här ser min blodsockermätare ut. Jag mäter mitt blodsocker minst 5 gånger om dagen och nu när jag är gravid vill man att jag ska mäta minst 7 gånger om dagen. En frisk människa har alltid ett blodsocker på 4-6, går man någonsin över 10 klassas man som diabetiker. När jag blev sjuk för 10 år sedan hade jag 30, idag har jag mellan 4-8 i blodsockervärde beroende på om jag ätit eller inte.

 

 

 

Detta är mitt måltidsinsulin som jag tar ca 4 ie till frukost, lunch och middag, varje dag. Detta är ett snabbverkande insulin som tar hand om den mat jag äter, den verkar direkt och ca 1,5 timme fram.
Ni som tagit Puregon-sprutor känner ju igen modellen, det är ju samma typ av spruta, fast med annat innehåll.

 

 

 

 

Denna spruta tar jag alltid precis innan jag går och lägger mig och jag tar ca 6-8 ie. Detta insulin är långtidsverkande och fungerar som ett slags "basinsulin" som håller mitt blodsocker lågt hela dagen och verkar i 24 timmar, skulle jag t.ex inte äta något alls skulle detta insulin alltid hålla mitt blodsocker bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0